‘Horecaomzet stijgt, maar ‘koek’ moet met meer partijen worden gedeeld’

In 2017 groeide de omzet in de horeca tot 20,5 miljard euro en steeg het aantal horecavestigingen naar 41.000 bedrijven. KHN-voorzitter Robèr Willemsen: ‘Veel horecabedrijven profiteren van de economische groei en het toegenomen consumentenvertrouwen. Maar ik plaats ook een kanttekening. Want doordat er meer bedrijven bij zijn gekomen, is de gemiddelde omzet per horecabedrijf nauwelijks gestegen.’ Dit maakte Robèr Willemsen bekend voorafgaand aan de opening van de Horecava.

‘Ook voor 2018 geeft het CPB een gemiddelde groeiprognose voor de horeca van + 2,5 – 3,0 %.  Maar als we de ontwikkeling van omzet en aantallen bedrijven over de jaren heen naast elkaar zetten, wordt duidelijk dat de gemiddelde omzet per bedrijf eigenlijk helemaal niet zoveel gegroeid is.’

In 2017 steeg het aantal horecavestigingen naar ruim 41.000 bedrijven. Robèr Willemsen: ‘De koek moet dus door meerdere partijen worden gedeeld. We zien ook dat de marges door onder andere stijgende bier- en huurprijzen onder druk staan.’

De loonkosten zijn over de jaren heen voor werkgevers in de horeca als onderdeel van het netto resultaat nagenoeg gelijk gebleven (zo ongeveer 28 procent). ‘Wel zien we dat bij de totale loonkosten per baan de premies meer zijn gestegen dan de bruto lonen van de werknemers. Deze ontwikkeling baart KHN zorgen als we er juist voor willen zorgen dat de horeca een aantrekkelijke sector blijft om in te werken, ‘ aldus Willemsen. ‘Daar hebben we ook de overheid voor nodig’.

‘Van ongebreidelde groei van de winst is zeker geen sprake. We zien nog steeds grote verschillen in omzet tussen bedrijfstypen. Met name de cafés hebben het nog steeds heel moeilijk.’

Eerlijk speelveld

Daarbij komt dat een groot deel van de omzet van horecaondernemers wordt afgesnoept door bemiddelende partijen als Booking, Expedia, Iens en Thuisbezorgd. ‘We zijn niet tegen dit soort partijen, maar willen wel een eerlijk speelveld. KHN wil in 2018 de politiek ervan overtuigen dat er regels moet komen voor zo’n eerlijk speelveld in de horeca. ‘Deze grote, internationale en vaak beursgenoteerde platforms kunnen door hun dominante marktpositie onevenredig hoge tarieven rekenen. Daarnaast kunnen particuliere aanbieders (bijvoorbeeld op Airbnb en Sharednd) meer dan ooit de horeca beconcurreren. Terwijl zij niet aan dezelfde regels worden gehouden. KHN wil dat de politiek ingrijpt en ervoor zorgt dat alle aanbieders in de gastvrijheidseconomie onder gelijke en eerlijke condities kunnen werken.’ Op 21 december organiseerde KHN een protestactie tegen de machtsmisbruik online platforms in de horeca. Met deze actie vroeg KHN de politiek om wetgeving waardoor een eerlijk speelveld voor horecaondernemers ontstaat.

 

Bron: Missethoreca.nl

lekker #social met HorecaUITmuntend


Something is wrong.
Instagram token error.
1

Zij maken het UITmuntend


HorecaUITmuntend, UIT IN 023 & De Lekkerste Nacht

zijn weer van die overheerlijke concepten van H&L Producties


UIT IN 023

UITTIPS & ADVERTEREN

Kiek Berger
kiek.berger@horecauitmuntend.nl

H&L Producties

Wateringweg 6
2031 EJ  Haarlem
023 5 42 43 32
https://henl.nl
info@henl.nl


Haarlem Culinair

Bubbles & Bites

De Lekkerste Nacht