KVNW: WITTE WIJN IS POPULAIRDER DAN OOIT

Bron Entree

Witte wijn is populairder dan ooit. Dat blijkt uit een onderzoek van SAMR Marktvinders in opdracht van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren (KVNW). Witte wijn heeft afgelopen 10 jaar marktaandeel gewonnen. Deze trend wordt nog eens versterkt door hen die graag een glaasje mousserende wijn (bijvoorbeeld Prosecco) nuttigen. 

SAMR Marktvinders, onder leiding van Goos Eilander, deed afgelopen periode grootschalig onderzoek naar de consumptie en aankopen van wijn in Nederland. Het onderzoek werd gehouden onder ruim 1100 Nederlanders van 18 jaar en ouder.

Meer dan 10 jaar geleden

Voor wat betreft de consumptiepatronen kunnen er twee conclusies getrokken worden. Ten eerste drinkt ongeveer 81% van de Nederlander wel eens wijn. Dit percentage is gelijk aan eerdere jaren. Met andere woorden: de absolute groei is eruit.  Ten tweede geeft 51% van alle ondervraagden aan witte wijn te nuttigen. Afgezet tegen eerdere cijfers van de KVNW kun je hieruit concluderen dat er beduidend meer witte wijn gedronken wordt dan 10 jaar geleden.

Verantwoorde wijze

Peter van Houtert, voorzitter van de KVNW: “Dit onderzoek onderstreept dat het totaalvolume niet verder groeit maar Nederlandse consumenten bewuster hun keuze maken. Wij gaan er vanuit dat er steeds betere wijn gedronken zal worden.  Sinds 1 januari van dit jaar is de bubbeltaks verdwenen in Nederland. Ik sluit niet uit dat dit positieve gevolgen zal hebben. Overigens passen deze cijfers ook helemaal bij onze inzet om optimaal te genieten van wijn, maar dit wel op een verantwoorde wijze te doen”.

Witte wijn en rosé

Uit de onderzoeksgegevens blijkt dat vrouwen vaker voor witte wijn en rosé wijn kiezen dan mannen. Voor zowel rood, wit als rosé wijn geldt dat het aantal glazen dat per keer genuttigd wordt, laag genoemd kan worden, namelijk rond de 1,7 glazen per consumptiemoment.

Frankrijk

Bij de landen van herkomst van de wijn zien we dat Frankrijk nog altijd het belangrijkste land van herkomst is, en waar het aandeel van Frankrijk zo rond de afgelopen eeuwwisseling behoorlijk terugliep zien we nu een veel langzamere daling.

Zuid-Afrikaans

Goos Eilander: “Zuid- Afrikaanse wijn is de stevige nummer 2 in de Nederlandse markt, Duitse wijnen en wijnen uit Zuid Amerika doen het nu wat beter dan voorheen. Dat geldt ook voor met name Italiaanse wijn, die ook in populariteit toenemen”.

Overzicht marktaandelen:

Frankrijk: 30%

Spanje: 9%

Italië: 9%

Duitsland 6%

Zuid-Afrika: 19%

Chili 10%

Australië 8%

Rest: 9%

lekker #social met HorecaUITmuntend


Something is wrong.
Instagram token error.
1

Zij maken het UITmuntend


HorecaUITmuntend, UIT IN 023 & De Lekkerste Nacht

zijn weer van die overheerlijke concepten van H&L Producties


UIT IN 023

UITTIPS & ADVERTEREN

Marisa Lo Bianco
marisa@henl.nl

H&L Producties

Wateringweg 6
2031 EJ  Haarlem
023 5 42 43 32
https://henl.nl
info@henl.nl


Haarlem Culinair

Bubbles & Bites

De Lekkerste Nacht